Åbent brev til A-kassen

Kære dejlige mennesker i A-kassen.

Tak, fordi I vælger at tage jer tid til at behandle min fjollede ansøgning om dagpenge. Jeg kan godt forstå, det tager et par måneder. Det er også noget pjat, at jeg skal til at være så vigtig og tro, at jeg på nogen måde er berettiget til at modtage mine jeres penge. Og det er altså bare helt okay, at I opfører jer kostbart og afmålt, når vi taler sammen i telefonen, for I har sikkert møgtravlt med at standse alle de ulækre dagpengeudbetalinger per 1.januar. Desuden kræver det vel også sin fagforeningsmand at holde på pengene i det omfang, I gør.

I har været så hjælpsomme og sendt mig stakkevis af gammeldags papirblanketter til udfyldning med uforståelige spørgsmål og underlige formuleringer. Men igen, det er nok bare skøre mig, for som jeg kan forstå, når jeg ringer til jer, så er jeg et ualmindeligt dumt tilfælde, hvis egen skyld det er, at jeg ikke på forhånd har sat mig ind Danmarks økonomiske love og og tankerne bag bruttonationalproduktet. Ej heller har jeg undersøgt, forstået og integreret dansk lovgivning om arbejdsløshed, hvilket jeg godt kunne have gjort, det indrømmer jeg, i de mange år jeg har haft arbejde.

Men nu forholder det sig sådan, at jeg skal skilles. Jeg skal sørge økonomisk for mine to døtre, de stakkels skilsmissebørn, og derfor har jeg været nødsaget til at lukke min freelancebutik og tage mig et fast arbejde. Det har jeg allerede fået, så jeg skal altså kun bede om dagpenge for en enkelt måned til at dække den manglende indtjening i denne. At det tager to måneder at behandle min ansøgning, gør naturligvis slet ingenting, for jeg har selvfølgelig oceaner af opsparinger at tage af. Det var jo derfor, at jeg i sin tid meldte mig ind hos jer. Nå nej. Nu er jeg fjollet igen. Beklager.

Håber at høre fra jer snarest, men vil alligevel lige afslutte med et Godt Nytår!, i fald vi ikke høres ved før.

(K)ærlige hilsner

Jeres endnu betalende medlem

Amrit Maria Pal

PS. Jeg siger ikke til nogen, at der er tale om jer, Dansk Journalistforbund. Det lover jeg. Helt på samme måde som I lovede mig økonomisk sikkerhed som betalende medlem af jeres A-kasse.

10 thoughts on “Åbent brev til A-kassen

1. What- jeg troede kun at a-kasse abonnementet var for at holde det “lidt” dyre glittede magasin der af og til dukker op i postkassen .-)
    Tillykke med det nye job- om noget tid🙂

2. Ak, ak, ak…..det åbne brev kunne jeg have skrevet. I mit tilfælde tog det ‘kun’ tre en halv måned at behandle …….hvor jeg naturligvis var fuldt betalende medlem og ingen indkomst havde…..skønno🙂

3. Meget smart sådan at forfølge dig der har fået job, istedet for at hjælpe dem der er ved at falde helt ud. Ressourcerne bliver dælme brugt på de vigtigste opgaver – jow jow. Tror desværre ikke du er alene – synes tit jeg hører om håbløse sager, hvor de tvinger arb.løse på kurser og jobsøgning selvom de allerede har fået andet arbejde og blot skal have dækket det lille slip på en måned eller to imellem de to jobs – vel og mærke efter at have været i arbejde i mange år. Latterligt system – tror også den kortere periode får mange højtlønnede til at melde sig ud og lave en egen opsparing istedet – synd – kan godt lide tanken om solidariteten.

4. Har vist ikke lige fået fulgt med den sidste tid, for den skilsmisse så jeg ikke komme. Og det gør jo altid ondt, uanset grunden, så jeg sender opbyggelighed og optimisme til dig. Og så synes jeg jo nok, at du styrer for vildt, når du lige får dig et fast job, fordi du har brug for det – seje kvindfolk! Hvor kan man finde dig fremover? biblioteksverdenen? gode tanker til dig, smukke, kvikke Amrit!
    Littleaks.dk – Anette